Kirjoittaja Aihe: Supikoiran ja ketun haaskametsästykseen sopiva kivääri ?  (Luettu 321 kertaa)

supikoiranampuja

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
Supikoiran ja ketun haaskametsästykseen sopiva kivääri ?
« : Helmikuu 05, 2012, 12:26:48 ip »
Kertokaa kokemuksianne ja yleensäkkin haaskapyynnistä, mutta millasia asseita käytätte kertokaa aseen merkki ja cal. ;)

Punakettu

• Newbie
  • *
    • Profiili
Vs: Supikoiran ja ketun haaskametsästykseen sopiva kivääri ?
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2012, 10:18:21 ip »
Tuossa juuri kävin omalle haaskalleni viemässä ampumani rusakon roippeita ettei eväät lopu. Itse ole jäädyttänyt haaskan maahan kiinni niin että ketut eivät saa sitä vietyä mukanaan. Olen haaskaa nyt pitänyt puolitoista viikkoa ja kyllä sieltä jo ketun saisi ammuttua kun vain ilmat hieman kirkastuisivat. Ketutkin jo uskaltavat tulla maisteluetäisyydelle haaskasta joten hyvältä näyttää kevättä ajatellen.

Itse käytän 308. kaliiberista Sako85:sta näissä hommissa. Puolivaippaisella luodilla ammun niin on osumalla enemmän tehoa kuin kokovaippaisella luodilla olisi osuessaan. Nahka siinä kyllä kärsii, mutta tässä jahdissa annan tehon ratkaista luotivalinnassani. Erittäin mielenkiintoista hommaa tuo haaskalta kyttääminen jos vain kyttääjällä riittää kärsivällisyyttä. :)

Cheyenne

• Full Member
    • Profiili
« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2012, 07:48:24 ip »
No nyt ei ole itselläni ollut haaskaa muutamaan vuoteen, mutta haaskalta ampumisesa olen luottanut haulikkoon. Kuitenkin kun olen tota haaskan vahtimista tykännyt suorittaa jostain pysyvästä (ja lämmitettävästä) kopista tai muusta siihen soivasta rakennuksesta, niin ei kettu arastele tulla haulikko-hollillekkaan...

JYTÄ-JAMMU

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Helmikuu 09, 2012, 07:27:17 ap »
Väittäisin että sako L46 cal.222rem olis paras mahdollinen haaskapyyntiin sopiva vekotin .Itselläni on ko. oleva ase ja erittäin varmaksi sen todennu.

JR#15

• Global Moderator
  • Sr. Member
    • Profiili
« Vastaus #4 : Helmikuu 14, 2012, 07:14:33 ap »
Tuossahan on tullutkin hyviä vaihtoehtoja. Varmaa pienempää kuulaa jos tarkotus nahka saadan talteen ja sitten tosiaan tarkotus ottaa ketulta vaan se ainokainen pois niin eikun .308 ja puolivaippaa kehiin. Ei hiihtele pitkälle vaikka osuma olisi huono.

Cheyenne

• Full Member
    • Profiili
« Vastaus #5 : Helmikuu 15, 2012, 06:47:41 ip »
No kuitenkin melkeinpä "varmempaan hengenlähtöön" on edelleen toi 222. parempi. Joku kevyt varmint-luoti jolla nopeus jotain 900 m/ s lienee edelleen tehokkaampi kuin 308. jollain perus hirviluodilla. Tietty kolmenollakasiinkin itse ladattuna voisi jonkun nopean "räjäyttävän" latauksen tehdä. Nuo perus hirvpaukut kun ei ehdi ketun kokoisessa (ainakaan kylkeen ampuessa) aueta kunnolla edes luihin osuessa.

JYTÄ-JAMMU

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Helmikuu 18, 2012, 01:30:49 ip »
kyllä kokemuksella sanon edelleen että 222.rem ja siihen lapuan 3.6g puolivaippa henki lähtee takuulla ja saa vielä nahkankin talteen

supikoiranampuja

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Maaliskuu 06, 2012, 02:44:57 ip »
No kuitenkin melkeinpä "varmempaan hengenlähtöön" on edelleen toi 222. parempi. Joku kevyt varmint-luoti jolla nopeus jotain 900 m/ s lienee edelleen tehokkaampi kuin 308. jollain perus hirviluodilla. Tietty kolmenollakasiinkin itse ladattuna voisi jonkun nopean "räjäyttävän" latauksen tehdä. Nuo perus hirvpaukut kun ei ehdi ketun kokoisessa (ainakaan kylkeen ampuessa) aueta kunnolla edes luihin osuessa.

mites tota 12 cal. rinnakkais piippune haulikko ? Olisko kelpo vehje?

Cheyenne

• Full Member
    • Profiili
« Vastaus #8 : Maaliskuu 08, 2012, 04:54:22 ip »
No haulikko on erittäin kelvollinen haaskalta ampumiseen. Siis riippumatta miten siinä on piippuja, sillä harvoin siinä kahtakaan kertaa ehtii ampua.
Haulikon ainoa "huono" puoli on se että ampumamatka ei saa olla pitkä. Itse en kettua haulikolla edes yritä yli 40 metriin, vaikka yleensä keskimääräistä pitemmältä kaikkea haulikolla ammunkin. Haulien koko saa olla 3,5 - 4 milliä... (isommasta haulista ei juuri ole enää mitään etua)
Se taas puolustaa haulikon käyttöä haaskalla, että kettu tarkkailee haaskaa ensin pitemmältä suojasta, juoksee haaskalle ja nappaa jonkun palan suuhunsa ja juoksee taas pois. Eli kovin pitkää tähtäilyaikaa siinä ei ole. Siis kettu tulee yllättäen siihen, ja on melkein samassa jo menossa poispäin.

supikoiranampuja

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Maaliskuu 08, 2012, 07:55:43 ip »
No haulikko on erittäin kelvollinen haaskalta ampumiseen. Siis riippumatta miten siinä on piippuja, sillä harvoin siinä kahtakaan kertaa ehtii ampua.
Haulikon ainoa "huono" puoli on se että ampumamatka ei saa olla pitkä. Itse en kettua haulikolla edes yritä yli 40 metriin, vaikka yleensä keskimääräistä pitemmältä kaikkea haulikolla ammunkin. Haulien koko saa olla 3,5 - 4 milliä... (isommasta haulista ei juuri ole enää mitään etua)
Se taas puolustaa haulikon käyttöä haaskalla, että kettu tarkkailee haaskaa ensin pitemmältä suojasta, juoksee haaskalle ja nappaa jonkun palan suuhunsa ja juoksee taas pois. Eli kovin pitkää tähtäilyaikaa siinä ei ole. Siis kettu tulee yllättäen siihen, ja on melkein samassa jo menossa poispäin.

Kiitos helpotti mukavasti tämäkin tieto :)